Dziecko i porażki

Porażki w sporcie

Jak dzieci mogą radzić sobie z porażkami w rywalizacji – Perspektywa projektu „WF Nowego Wzoru”

Projekt WF Nowego Wzoru koncentruje się na wsparciu dzieci w nauce radzenia sobie z porażkami, ponieważ zdrowe podejście do rywalizacji pomaga w budowaniu odporności psychicznej i wzmacnia motywację. Zrozumienie porażki jako okazji do nauki oraz akceptacja emocji z nią związanych są kluczowe, aby dzieci mogły wzrastać, ucząc się zarówno na sukcesach, jak i niepowodzeniach.

Nauka wyciągania wniosków

W projekcie kładziemy nacisk na podejście, które traktuje porażkę jako cenną lekcję. Przykładamy wagę do nauki analizy sytuacji, rozpoznawania tego, co się udało, i zrozumienia, co można poprawić. Badania sugerują, że rozwijanie umiejętności refleksji i wyciągania wniosków zwiększa odporność psychiczną i sprzyja kontynuacji wysiłków mimo trudności (Rynkiewicz, 2018).

Budowanie poczucia własnej wartości

Dzieci, które wiedzą, że ich wartość nie zależy od wygranej, lecz od zaangażowania, łatwiej radzą sobie z niepowodzeniami. W projekcie doceniamy postępy dzieci, a nie wyłącznie wyniki. Poczucie wartości oparte na wysiłku i zaangażowaniu sprzyja wytrwałości i chęci rozwijania się w dłuższej perspektywie (Pacholska, 2017).

Wsparcie emocjonalne i zdrowa rywalizacja

Projekt WF Nowego Wzoru promuje rywalizację jako sposób na rozwój, skupiając się na atmosferze akceptacji i wsparcia. Dzięki temu dzieci mogą czerpać radość z procesu rywalizacji, wzmacniając swoje zaangażowanie i pewność siebie (Brzezińska, 2019).

Dzięki takiemu podejściu w projekcie WF Nowego Wzoru przygotowujemy dzieci do stawiania czoła wyzwaniom życiowym, które wykraczają poza sportową rywalizację.

Bibliografia

  • Brzezińska, A. (2019). Psychologia rozwoju człowieka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Pacholska, M. (2017). Motywacja i rozwój osobisty dzieci w sporcie. Poznań: Wydawnictwo Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.
  • Rynkiewicz, M. (2018). Wzmacnianie odporności psychicznej dzieci i młodzieży. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
  • Dweck, C. S. (2006). Mindset: The New Psychology of Success. New York: Random House.

Dzięki takiemu podejściu w projekcie WF Nowego Wzoru przygotowujemy dzieci do stawiania czoła wyzwaniom życiowym, które wykraczają poza sportową rywalizację.

Obserwuj nas

TO NIE KONIEC

Sprawdź inne wpisy

Trzy pierwsze miesiące WF Nowego Wzoru – Rozwój na wszystkich poziomach

Pierwsze trzy miesiące za nami! Od września do listopada intensywnie pracowaliśmy nad sprawnością, techniką i zaangażowaniem naszych uczestników. Zaczynając od zabaw integracyjnych, przez treningi lekkoatletyczne, aż po zaawansowane techniki trójskoku i biegów sztafetowych, każda jednostka była pełna energii i rozwoju. Poznaj szczegółowy plan tygodniowy i zobacz, jak krok po kroku budowaliśmy fundamenty sprawności fizycznej oraz zdrowego podejścia do sportu.

Więcej >>

Nie ma złej pogody, jest tylko zły ubiór!

Dla niektórych może się to wydawać kwestią prozaiczną, inni wcale nie zwracają na to uwagi, my jednak mamy inne zdanie. Ubiór jest jednym z kluczowych elementów treningu sportowego. Nie tylko w sportach które wymagają

Więcej >>

Dlaczego warto być sprawnym?

W dzisiejszym świecie, zdominowanym przez technologie i siedzący tryb życia, coraz więcej osób zaniedbuje regularną aktywność fizyczną. Jednak sprawność fizyczna jest jednym z kluczowych elementów wpływających na nasze zdrowie, jakość

Więcej >>